30 ползи от всекидневната йога практика

20 януари 2020
780
Ако имаш нужда от мотивация, за да правиш йога всеки ден, ето 30 причини, които ще те връщат редовно на йога постелката.

Реализирай тези ползи като изпълниш практиката, препоръчана към всяка точка. Ще ти е нужен абонамент за Home Yoga, за да можеш да си пуснеш видеата, но да станеш член на онлайн йога студиото е лесно! 

1. Йога повишава гъвкавостта ти
Това е добре известен факт. Но, за да развиеш гъвкавост, е нужно да практикуваш редовно. Така създаваш мускулна памет, която задържа ефекта. Дай си време и прояви търпение, и резултатът ще е налице!
Изпробвай: Практика за повишаване на гъвкавостта с Яна

2. Йога увеличава силата ти
Йога не е само разтягане и прегъване. Тя култивира и завидно количество сила. Силата на мускулите е важна за предотвратяването на травми в ежедневието, за добрия имунитет и метаболизъм. Освен това прави всекидневните физически дейности по-лесни.
Изпробвай: Практика за силни ръце и крака

3. Йога укрепва имунитета ти
Всяка форма на движение е добре дошла, за да се поддържа имунната система. Но благодарение на усукванията, огъванията назад, обърнатите пози и релаксацията в йога, тялото прекарва повече време в парасимпатиков режим на нервната система (отговаря за почивката и възстановяването) и по-малко в симпатиков режим (отговаря за реакцията "бий се или бягай", която предизвиква стрес, възпаления и значително понижава имунитета).   
Изпробвай: Хатха блаженство за средно напреднали
4. Йога ти помага да се фокусираш
Понеже след йога ума ти е по-тих и подреден, е много по-лесно да насочиш вниманието си в желаната от теб посока. С помощта на практиката развиваш "еднонасоченост" на съзнанието (казва се "екагра" на санскрит). Тренираш ума си да присъства в настоящия момент, вместо да мисли за минали или бъдещи събития. Проучванията върху йога показват, че след практика човек може по-добре да се фокусира, да обработва информация и да учи.
Изпробвай: Ин йога с Юлия за отпускане на ума

5. Йога действа тонизиращо
Ако денят ти започва с бавно извличане от леглото в посока към кафе машината, всъщност имаш нужда от зареждаща утринна практика, която да стимулира нервната ти система. Малко време за йога сутрин ще промени напълно перспективата ти!
Изпробвай: Комплекс за утринна виталност с Деви  

6. Йога премахва схващанията в гърба и кръста
Като доста хора, може би и ти прекарваш голяма част от деня си седнал - на бюро, или пред волана на автомобила. Седящата поза често натоварва гърба и кръста, свива гръдния кош, притискайки белите дробове и сърцето, и води до лошо настроение. Раздвижването на торса и разгръщането на гръдния кош веднага носи облекчение.
Изпробвай: Йога за здрав гръб

7. Йога подобрява метаболизма ти
Усукващите пози, усилието за коремните мускули и някои дихателни упражнения могат да имат фундаментален ефект върху добрата работа на храносмилателния ти тракт. Така ще помогнеш на организма си да усвоява и разпределя хранителните вещества много по-пълноценно, както и да се пречиства.  
Изпробвай: Йога с Мими за добро храносмилане 

8. Йога намалява нервното напрежение
Плиткото дишане, неправилната стойка и схващанията са все в резултат от нервно напрежение. Ако отдавна имаш подобни "симптоми", това означава, че тялото ти се е научило да се самопредпазва от стреса като сковава мускулите и се "затваря" физически. Тялото и умът са толкова тясно свързани, че задълбочаването на дъха, подобряването на стойката и разтягането на мускулите могат значително да намалят психическото напрежение.
Изпробвай: Йога за освобождаване от нервно напрежение 

9. Йога подобрява координацията ти
Редовното изпълнение на двустранни и равновесни асани подобрява съвместната работа на двете мозъчни полукълба. В резултат, концентрацията и координацията ти нарастват значително. До степен в която дори можеш да се научиш да си служиш еднакво добре с двете ръце, независимо дали си десничар или левичар по начало.   
Изпробвай: Йога за подобряване на координацията и баланса 

10. Йога подобрява равновесието
Балансовите пози в йога карат мозъка да разпраща импулси през нервната система, които променят мускулната памет и пространствената ориентация. Освен това, балансите от стоеж заздравяват мускулите на стъпалата и краката.
Изпробвай: Практика за подобряване на равновесието      
11. Йога запазва подвижността на гръбнака ти
Раздвижването на гръбнака в различни направления подобрява кръвоснабдяването на тъканите около него. Както и циркулацията на синовиалната течност, която подхранва хрущялите и връзките на прешлените. Сутрин гръбнакът съдържа малко повече от тази течност, а вечер е по-компресиран и дехидратиран. Затова сутрин обикновено човек е малко по-висок отколкото вечер (можеш да измериш разликата). Също така, в йога се казва, че колкото по-гъвкъв е гръбнакът, толкова по-дълго можеш да запазиш здравето и младостта си!
Изпробвай: Йога за укрепване на гръбнака с Юлия

12. Йога ти дава време за връзка със себе си
Да имаш малко време за себе си е важно, особено ако прекарваш дните си грижейки се за други хора (деца, възрастни родители, приятели и др.). Да даваш от себе си на другите е значима част от живота, която те прави свързан с хората около теб. Но за да можеш да се грижиш за другите пълноценно, първо трябва да се погрижиш за себе си. Както Ганди (и Джими Хендрикс) е казал, "Ако искаш да промениш света, първо промени себе си".
Изпробвай: Магията на медитацията с Деви    

13. Йога те зарежда с жизнена енергия
Има много начини как да зареждаш тялото си с енергия, например чрез питателна храна, чрез прием на достатъчно вода, чрез разходки навън и др. Но един от най-основните начини си остава пълноценното дишане. Неслучайно животът започва с първото вдишване на бебето, а в края на живота се казва, че човек "издъхва". С всяко вдишване ти поемаш прана - жизнената енергия, която е във въздуха около теб. Научи се да я усвояваш по-добре!
Изпробвай: Пранаяма за напълно начинаещи с Дани   
14. Нямаш място? Няма проблем!
За разлика от много други физически активности, йога не изисква много място. А и не изисква никакво специално оборудване, освен тялото ти - постелката е за удобство, но можеш и без нея! Йога може да се практикува кажи-речи навсякъде. Освен това, можеш да използваш стената на стаята си като помощно средство за по-добро изпълнение на позите. 
Изпробвай: Йога със стена за навлизане в позите    

15. Йога ти помага да се справяш с негативните емоции
Чрез прякото си въздействие върху нервната и ендокринната системи, йога може да бъде ефективно лекарство за справяне с негативните емоции, които те товарят в хода на ежедневието. Освен това, колкото по-редовно практикуваш, толкова повече култивираш спокойствие и вътрешен баланс. 
Изпробвай: Пранаяма за освобождаване от негативни емоции

16. Йога те освобождава от токсини
По множество начини йога практиката те освобождава от натрупани токсини. Тя кара лимфната течност да циркулира по-добре, отвеждайки отпадъците от тялото ти. Подобрява цялостното кръвообръщение, активира работата на храносмилателния тракт и въздейства върху акупресурни точки в съединителната тъкан, който стимулират черния дроб и жлъчката.
Изпробвай: Ин йога детокс - черен дроб и жлъчка   

17. Йога се грижи за стъпалата ти
Да прекарваш време на бос крак е по-важно отколкото си мислиш. Много обувки са създадени да изглеждат добре, а не толкова да поддържат правилно стъпалата ти. Не е изключено да откриеш, че любимите ти обувки са източник на болки и схващания. Стъпалата са в основата на тялото ти - ако осигуряваш редовно движение на ставите им и укрепваш мускулите им, можеш да поддържаш правилното положение на сводовете и пръстите. А това е от голямо значение за правилната стойка.
Изпробвай: Заземяваща Ащанга виняса с Димитър        
18. Йога има противовъзпалително действие
Намалените нива на стрес, по-доброто кръвообръщение, снабдяването с повече кислород и освобождаването на хормони на щастието са все фактори, които допринасят за предпазването от възпалителни процеси. Успокояващите дихателни практики, които удължават времетраенето на вдишването и издишването също имат своя важен принос.
Изпробвай: Практика за подобряване на дишането  

19. Йога подобрява състоянието на кожата
Кожата е първата част от тялото, по която си проличават стресът и неправилното хранене. Чрез редовната йога практика подобряваш естествените функции на всички системи в организма, което се отразява благотворно на кожата. А намаляването на стреса спомага за освобождаването от кожни раздразнения като акне или екзема.
Изпробвай: Детокс йога - за тялото, ума и емоциите  

20. Йога може да направи деня ти по-смислен
Сигурно си чувал, че не е важно какво правиш, а как го правиш. В това се крие дълбока мъдрост. Работата с намерение (известна в йога като "санкалпа") може да ти помогне да бъдеш по-осъзнат за действията си през деня и да внесе истински смисъл в него.
Изпробвай: Йогалатес и даоистки техники с Мариян 

21. Йога ти помага да култивираш благодарност
Някога йогите ставали с изгрева на Слънцето и изпълнявали Суря Намаскар (Поздрав към Слънцето) като начин да изразят благодарността си за неговите топлина и светлина, даряващи живот на Земята. Благодарността е една от най-високовибрационните човешки емоции. Практикуването на благодарност е широко застъпено и в медитативните практики.
Изпробвай: Медитация за благодарността 

22. Йога ти помага да опознаеш себе си
За разлика от други двигателни активности, йога е насочена не само към тялото, но и към вътрешния свят на човека. Дори да практикуваш в зала, пълна с хора, фокусът остава насочен навътре, към теб самия. "Пратяхара" (обръщането на сетивата навътре) е един от 8-те основни клона на йога, чиято цел е чрез самонаблюдението да откриеш повече както за тялото, така и за ума си. Те ще ти служат цял живот, така че струва си да отделяш време, за да ги опознаеш.
Изпробвай: Ин йога блаженство с Деви  

23. Йога регулира биоритмите ти
Някога хората ставали с изгрева и лягали със залеза. След широкото въвеждане на електрическата крушка, обаче, човечеството удължило активната част на деня към нощта. И отношението към ставането по изгрев се променило. Но ако се упражняваш в ранно ставане, ще забележиш, че постепенно вътрешният ти часовник се пренастройва и качеството на съня ти се подобрява. Аюрведа, древната индийска медицина и "посестрима" на йога, ни казва, че най-добрите часове за сън са между 22 и 02 ч. Тогава протичат възстановителните процеси в организма. Най-добрият начин да започнеш деня си е да станеш около изгрева и да излезеш навън за малко естествена светлина. А часовете между 6 и 8 сутринта са най-благоприятни за духовни практики (напр. медитация) и за събуждането на тялото чрез асани.
Изпробвай: Йога сутрин за редовно практикуващите      

24. Йога увеличава любовта и състраданието
Хората по рождение носят любов и състрадание в сърцето си за другите. Съвременният начин на живот, обаче, повече от всякога създава усещане за откъснатост. Но всички наши действия и мисли имат отражение върху света около нас. Ако поговорката "любовта кара света да се върти" е вярна, практикуването на любов и състрадание към другите може да внесе по-голяма промяна в живота ти отколкото очакваш.
Изпробвай: Медитация за любовта и прошката    

25. Йога развива повече осъзнатост за собственото тяло
"Слушай тялото си" е реплика, която често се чува в часовете по йога. Но какво означава тя? Добрата йога практика насърчава наблюдаването на усещанията, вместо насилването на тялото; постепенния прогрес, вместо незабавния резултат. И движения, които са благотворни, а не травмиращи. Благодарение на тази нагласа, йога практикуващите постепенно развиват по-голяма осъзнатост за телесните си усещания и дори по-голяма удовлетвореност от собственото тяло. 
Изпробвай: Хатха йога за напълно начинаещи  
26. Йога ти помага да се справяш с предизвикателствата на живота
Йога ни учи, че всичко подлежи на промяна. Както приятните така и болезнените моменти в живота идват и си отиват. Да знаеш това и да го разбираш на едно по-дълбоко ниво ти помага по-лесно да посрещаш предизвикателствата, да живееш в настоящето и да запазиш позитивна нагласа дори в трудни времена.
Изпробвай: Ин йога за освобождаване от страхове 

27. Йога ти помага да притихнеш вечер
Вместо да гледаш филм или да провериш за 100-тен път Фейсбук, опитай да правиш вечерна йога. Този тип практика е много благоприятна за разтоварване на нервната система в края на деня. Тя подобрява качеството на съня, помага на храносмилателната система да върши работата си през нощта и те подготвя за силен старт на следващия ден.
Изпробвай: Хатха йога за вечерно разпускане  

28. Йога те синхронизира с потока на живота
Акцентът върху дишането е нещо, с което начинаещите в йога срещат трудности. Но постепенно движението в синхрон с дъха става съвсем естествено. Тъй като дишането е тясно свързано с живота, ритмичното и пълноценно дихание ни настройва в синхрон с потока на по-голямата, универсална енергия около нас.
Изпробвай: Заземяваща виняса флоу йога с Деви   

29. Йога подобрява светоусещането ти
След йога винаги се наблюдава голяма промяна в състоянието на съзнанието. Човек се чувства по-щастлив, по-присъстващ в настоящия момент и по-отворен към другите. Всеки, който е правил пълноценна йога практика ще потвърди това! 
Изпробвай: Виняса за потапяне в блаженството

30. Йога е за цял живот
Хубавото на йога е, че практиката може да бъде адаптирана към индивидуалните нужди на човека и това я прави изключително достъпна. От 0 до 100 години (и дори повече), всеки може да прави йога. Важно е просто да откриеш типа практика, която е подходяща за теб. И да обръщаш внимание на обратната връзка от собственото си тяло.    
Изпробвай: Пълна практика за всички чакри

Ако тази статия ти е харесала, помогни й да достигне до повече хора, като я споделиш с приятели.

За автора:

Мими Дончева е сертифициран йога инструктор и астролог, създател на онлайн йога студиото Home Yoga и на Astro Academy. Практикува йога от 2005 г., а от 2012 г. преподава. Завършила е професионални обучения по Хатха (класическа) йога и Йога за деца към Българска федерация по йога. Има специализации в Йога през бременността и Аеро йога. Автор е на редица публикации в списанията "Om Yoga & Lifestyle" и "Йога за всички". Астрология е изчувала към САИС. В допълнение е преминала редица обучения в сферата на балансирания живот и личностното развитие, сред които курсове по приложна психология, философия, рейки, акашови записи и др. В момента се обучава за психотерапевт по методиката на Карл Юнг към БОАП. И прави магистратура "Психология на здравето" в СУ.

Коментари 0

profile photo