Как да медитираме

16 юни 2016
11216
Човек не може да се научи да медитира, както не може да се научи да спи - и двете се случват по естествен път. И за двете трябва да създадем условия. Когато лягаме да спим, обличаме пижама, гасим лампата и се завиваме. По същия начин чрез определени действия можем да подготвим съзнанието за постигане на медитация. Ето някои техники, които могат да ви помогнат: 


  • Практикувайте винаги по едно и също време, на едно и също място и по възможност с едни и същи дрехи или завивайки тялото с голям шал. Умът свиква с повтарящите се елементи и се приучава да преминава в състояние на концентрация по-бързо, щом се срещне с тях - още след като седнете в къта за медитация и наметнете шала върху себе си. 
  • Най-ефективните часове са сутрин преди изгрев и вечер по залез, когато атмосферата е наситена с по-голямо количество прана (жизнена енергия). Ако не ви е възможно да практикувате в тези часове, изберете момент, когато не сте ангажирани с ежедневни дейности и умът ви е склонен да бъде спокоен.
  • Направете си кът за медитация - в идеалния случай, добре би било това да е отделно помещение, в което не влиза никой друг, освен вас. Но и преграден ъгъл в някоя от стаите на жилището ви ще свърши работа. По време на практиката си, вие зареждате мястото с високи вибрации и това ще създаде в него атмосфера на мир и чистота, която ще ви помага да напредвате. Можете да поставите в къта си вдъхновяващи предмети или снимки на хора (учители), на които се възхищавате за нещо. Можете също да запалите свещ или натурална ароматна пръчица за пречистване на енергията в помещението. 
  • Седнете с лице на север или на изток, за да се възползвате от благоприятните вибрации на земния магнетизъм. Заемете стабилна, удобна поза, с добре изправен гръб, но без напрежение. Хубаво е да седнете с краката кръстосани, защото това ви помага да концентрирате праната в себе си, но не е задължително. Важно е преди всичко позата да бъде удобна, за да не ви се налага да мислите за тялото междувременно. Ако имате нужда, седнете на стол със стъпалата на пода или се облегнете на стената. 
  • Преди да започнете, наредете на ума си да остане спокоен за времето, което сте определили за медитацията. 
  • Съзнателно регулирайте дишането. Започнете с пет минути дълбоко коремно дишане, за да снабдите мозъка с повече кислород. Дишайте ритмично. Регулирането на дъха също така регулира притока на прана.
  • Позволявайте на ума да се скита първоначално. Той ще скача от мисъл на мисъл, но в крайна сметка ще се съсредоточи, заедно с натрупването на повече прана в тялото ви.
  • Не насилвайте ума да бъде спокоен, тъй като това ще активира допълнителни мозъчни вълни, които ще пречат на медитацията.
  • Изберете фокусна точка, в която да насочите осъзнаването. За хората, които по природа са интелектуално ориентирани, това може да бъде точката между веждите. По-емоционалните хора могат да използват фокусиране в сърдечната чакра. Винаги използвайте една и съща фокусна точка.
  • ​Концентрирайте се върху неутрален или положителен обект. Ако използвате мантра, повтаряйте я наум в синхрон с дишането. Въпреки че повторението наум е по-силно, мантрата може да бъде повтаряна и на глас, за по-добро съсредоточаване. Използвайте една и съща мантра всеки път (ако нямате лична мантра, използвайте ОМ). Повторението ще доведе до чиста мисъл, в която звуковите вълни се сливат с мисловните.
Ако медитирате в продължение на половин час дневно, ще бъдете в състояние да се справяте с живота доста по-спокойно и с духовна сила. Медитацията е най-мощният психологически тоник. Тя оказва положително въздействие върху ума, нервната система, сетивните органи и тялото като цяло, и отваря вратата към интуитивното познание, и блаженството.

Ако тази статия ти е харесала, помогни й да достигне до повече хора, като я споделиш с приятели.

За автора:

Мими Дончева е основател и собственк на онлайн йога студиото Home Yoga и на Home Yoga Academy - онлайн академия за балансиран живот. Тя е магистър по Психология на здравето от СУ, сертифициран йога инструктор и астролог. Практикува йога от 2005 г., а от 2012 г. преподава. Завършила е професионални обучения по Хатха (класическа) йога и Йога за деца към Българска федерация по йога. Има специализации в Йога през бременността и Аеро йога. Автор е на множество публикации в списанията "Om Yoga & Lifestyle" и "Йога за всички". Астрология е изчувала към Съюз на астролозите "Иван Станчев". В допълнение е преминала редица обучения в сферата на балансирания живот и личностното развитие, сред които курсове по приложна психология, философия, рейки, акашови записи и др. В момента се обучава за психотерапевт по методиката на Карл Юнг към Българско общество по аналитична психология. В практиката си Мими обединява работата върху тялото, ума и духа, за да помага на хората със забързано ежедневие да постигнат естествено здраве и щастие.
Choose plan image

Започни твоята йога практика още днес

Коментари 2

profile photo
profile photo
Илияна Недялкова
13 октомври 2020
Благодаря ти за насоките! За мен са изключително важни. Ще се възползвам от тях. Намасте! Илияна
profile photo
Антон
05 февруари 2020
От цялата статия, заключението което си направих е, че това е изключителен човек.